Didactisch niveau
Het didactisch onderzoek heeft als doel om inzicht te verkrijgen in de onderwijsbehoeften van het kind. Om in het onderwijs aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van een kind, is inzicht in het didactisch niveau noodzakelijk. Om zicht te krijgen op het didactisch niveau worden toetsen afgenomen. Met behulp van deze toetsen kan worden achterhaald hoe groot de voorsprong of achterstand is en welke strategieën het kind hanteert.
Het Boom LVS bestaat uit toetsen voor de kernvaardigheden rekenen-wiskunde, begrijpend lezen en spelling, en de technische vaardigheden hoofdrekenen en technisch lezen. Met de genormeerde en kindvriendelijke volgtoetsen zorg je ervoor dat kinderen gemotiveerd zijn om te laten zien wat ze kunnen.
Deze schoolvaardigheidstoetsen zijn goedgekeurd door de Cotan en de Onderwijsinspectie. De toetsen meten dezelfde didactische vaardigheden als de Cito- toetsen, maar bij de Boom LVS zijn de talige contexten veelal weg gelaten. Het hoogbegaafde kind gaat vaak er van alles bijdenken wanneer er context staat bij een vraag. Dan komt het tot een totaal ander antwoord, dan wat gevraagd wordt.
Een voorbeeld: Er staat een appelboom in de tuin van het huis. De kinderen spelen er graag onder. Dan tellen ze de appels die erin hangen Hoeveel appels hangen er in de boom? Een hoogbegaafd kind gaat dan denken:” ik zie hier vijf appels, maar de achterkant van de boom kan ik niet zien….daar kunnen er ook wel vijf hangen, of vier of zeven…en misschien tussen de bladeren ook wel….”. Was de vraag geweest:” hoeveel appels zie je hier getekend?”, was het antwoord gewoon vijf geweest.
Als u een didactisch onderzoek bij uw kind wil laten afnemen, dan zullen we eerst een (telefonisch) intake gesprek hebben. Daarin wordt bekeken wat de reden is, waar de meeste zorgen liggen en hoe het kind is.
Het didactisch onderzoek vindt plaats in de praktijk gedurende een ochtend. Soms is het nodig om een extra ochtend te plannen. Belangrijk voor het afnemen van de toetsen is dat het kind zich prettige en veilig voelt. Daar zetten we op in.
Er volgt een uitgebreid verslag voor de ouders. Daarin worden adviezen gegeven voor school om het kind zo goed mogelijk verder te begeleiden. Deze adviezen zijn duidelijk, praktisch en per vakgebied. Indien gewenst kan er een gesprek op school worden gepland, daar zijn wel extra kosten aan verbonden.